Na 2 jaar demowedstrijden georganiseerd te hebben voor de trucks, is het de wedstrijdorganisatie gelukt om de gehele competitie van de VTN naar Rijsbergen te halen. Rijsbergen is dit jaar een nieuwe wedstrijdlocatie voor de VTN 9,5 ton klassementen. Waar voorgaande jaren Rijsbergen door verschillende teams als demo wedstrijd bezocht werd, heeft VTN dit jaar besloten om een puntenwedstrijd te organiseren op de thuislocatie van de Hyproslee. Op deze avond, waar ook het Nederlands elftal moet voetballen tegen Costa-Rica, zijn helaas toch een aantal teams afwezig. Het supersport deelnemersveld bestaat vanavond uit 15 trucks. De grote afwezigen zijn vanavond Yellow devil, Ruttchen power, Vlastuin Truckopbouw en niet te vergeten onze eigen Rockinghorse junior!

Na de wedstrijd in Soest is bij Rockinghorse junior de complete brandstofpomp inclusief verstuivers gedemonteerd. Om de oorzaak van het op hol slaan van juniors krachtbron te achterhalen is de pomp uit elkaar geweest. Een defecte plunjer in de pomp moet de oorzaak geweest zijn. De pomp kon helaas niet eerder dan zaterdagmorgen terug geplaatst worden op de motor van onze junior. Aangezien de start van de wedstrijd in Rijsbergen met een uur vervroegd was, hadden we onszelf een deadline gesteld van zaterdagmiddag 13.00uur. Loopt junior niet dan blijft hij thuis, punt!!

Even lijkt het erop dat we alles op tijd op zijn plaats hebben zitten, maar alle inspanning ten spijt wil junior na herhaaldelijke malen starten geen teken van leven geven. De timing van de pomp lijkt niet helemaal te kloppen of is er toch mogelijk nog een andere oorzaak die we nog niet gezien hebben? Besloten wordt dan ook om niet deel te nemen met Rockinghorse junior aan de wedstrijd in Rijsbergen.

Rockinghorse senior vertrekt alleen richting Rijsbergen, gevolgd door een handje vol supporters. Aangekomen in Rijsbergen is wel publiek aanwezig maar je kunt de invloed van het voetbal zichtbaar merken aan de opkomst. Publiek of geen publiek, we gaan trekken vanavond aan die kar want het weer is goed en de baan ligt er mooi bij.

Dit jaar ligt de baan haaks op de locatie van voorgaande edities, waarmee de oriëntatie van de baan dus veranderd is. Verder lijkt de samenstelling van de baan anders te zijn dan menigeen had verwacht. Menig deelnemer verslikt zich dan ook bij de start, maar met de nodige herstarts weten de meeste teams zich direct te kwalificeren. Helaas hebben we met Rockinghorse senior aan 99,88m niet genoeg om ons te kwalificeren in de 1e ronde. Na de 1e kwalificatie gaan we dan ook onmiddellijk terug naar het rennerskwartier. Bij het terugrijden komt rook achter de cabine vandaan net zoals in Made. Onmiddellijk gooit Bram de cabine voorover om te kijken waar deze rook vandaan komt. De oorzaak is al gauw duidelijk, boven op de kop van de motor tegen het kleppendeksel staat een plas dieselolie. Een lekke verstuiverleiding is hier de oorzaak van. Bram duikt in de cabine achter de bijrijderstoel en gooit de ene na de andere leiding naar buiten. Vervolgens wordt het passen en meten welke leiding het beste past, natuurlijk past er geen van de leidingen en moeten we creatief gaan buigen. Na wat geworstel op de knieën en tegen alles wat maar als buigijzer gebruikt kan worden krijgt de leiding dan toch zijn uiteindelijke vorm. Bij het plaatsen van de leiding wordt Bram bijgestaan door Jan van team Verspui, die dit klusje zichtbaar vaker gedaan moet hebben getuigende de vaardigheid waarmee de leiding op zijn plaats gezet wordt. Tijdens het aandraaien van de leiding op de pomp komt de wedstrijdleiding even polshoogte nemen want we moeten “nu” voor de sleepwagen. Verder is tijdens het verwisselen van de verstuiverleiding ook de bandenspanning nog aangepast omdat dit mogelijk ook een oorzaak was voor het niet halen van de 1e kwalificatie. In de herkansing weet senior zich dan toch te kwalificeren voor de pull-off.

In de pull-off weet senior een afstand van 90,74m te bereiken. Een 11e plaats voor Rockinghorse senior was het maximaal haalbare in Rijsbergen. Op dit moment staan we met Rockinghorse senior en TB op een gedeelde 8e plaats in het algemene klassement. Rockinghorse junior deelt met Veldhuizen en Whitechamp de 13e plaats. Met nog 3 wedstrijden te gaan op de kalender blijft het toch spannend voor de plaatsen 4 t/m 10.

“Wie houdt de rest van het seizoen zijn auto heel”, zal de belangrijkste vraag gaan worden de komende wedstrijden.

Graag willen we Jan van team Verspui nogmaals bedanken voor de snelle assistentie bij de reparatie van Rockinghorse senior.

Volgende wedstrijd is Werkhoven op vrijdag 1 augustus.

 

 

 

 

Sr. kwalificatie poging 1

Sr. kwalificatie poging 2

Sr. pull off

0 Likes
823 Views

You may also like

Na een aantal jaren demo’s verzorgd te hebben is Cromvoirt dit jaar opgenomen in de VTN kalender om een geheel nieuwe truckavond te organiseren. De organisatie heeft al enige jaren ervaring met de tractoren, maar eenmaal enthousiast geworden over de Truckpulling gooit deze organisatie alle remmen los om er een prachtige avond van te maken. […]
Read More
Vrijdagavond 27 juni alweer de zesde puntenwedstrijd voor de VTN 9,5 ton Supersport. Een enerverende avond voor team Rockinghorse met hoogte- en dieptepunten. De baan bestaande uit een combinatie van klei en zand ligt er vanavond op het eerste gezicht goed bij. MvJ2 begint de avond met een Full-pull. De afstelling van de Hyproslee staat […]
Read More
Het eerste weekend in september is de vaste datum voor de streekdagen in Almkerk. De vrijdagavond is hier altijd gereserveerd voor het VTN truckpulling klassement. Ook dit jaar is daarop geen uitzondering. Voor team Rockinghorse heeft de avond echter 2 gezichten. Waar vorig jaar Rockinghorse junior zijn schitterende debuut maakte op Europa’s grootste truckpulling evenement, […]
Read More