Een 4e plaats in het algemene klassement 9,5 Ton Supersport 2012. Wie had dat kunnen denken! Zeker na deze rampzalige wedstrijd in Almkerk vanavond, waar we als 15e en laatste eindigen in het klassement. Één troost in dit verhaal; de Rockinghorse gaat glorieus ten onder met een Full Pull. Overigens hebben we 13 wedstrijden en 3 demo’s zonder noemenswaardige mechanische problemen gereden dit seizoen! Een prestatie van topformaat en om trots op te zijn “!!! =>Klasse Heren<=!!!”

De allerlaatste puntenwedstrijd heeft de RockingHorse dan in Almkerk uiteindelijk toch zijn Waterloo gevonden in Almkerk. De kwalificatieronde gaat veelbelovend van start voor de Scania 142 V8. De Rockinghorse gaat al springend over de meet, maar komt zo abrupt tot stilstand dat we naast de baan tegen elkaar zeggen: “Dit ziet er niet goed uit, als dit maar goed afloopt!”

In het laatste gedeelte van de baan in Almkerk zitten aan de rechterzijde van de baan wat oneffenheden waar de Rockinghorse op begint te springen. Meestal komt dit door de combinatie van de baangesteldheid en de bandenspanning, de enige manier om dit fenomeen op te lossen is; van het gas af gaan. Helaas loopt dit vandaag heel slecht af. De aandrijflijn van de Scania staat zo vast als een huis en gaat niet meer vooruit of achteruit, de Hyproslee moet zelfs naar voren rijden om de ketting af te koppelen. Na een snelle diagnose blijkt de achteras compleet vast te zitten. Helaas voor ons is de wedstrijd vandaag ten einde. Het wordt extra spannend wat de concurrentie vandaag gaat doen, en/of we de 4e plaats algemeen kunnen behouden.

De enige manier om de Rockinghorse van de baan te krijgen is met een shovel; met de achteras in de lucht; achteruit de baan af. Als een aangeschoten stuk wild hangt de Rockinghorse aan de shovel, een troosteloos gezicht.

Na enig beraad van het team wordt besloten om de Rockinghorse op te laden en richting Gameren te vetrekken en vanavond nog de schade te bekijken zodat we eventueel zaterdagmorgen de benodigde onderdelen kunnen halen en monteren.

Op zaterdagmiddag is er namelijk nog een demo in Almkerk waar we toch heel graag willen rijden.

Vrijdagavond is dan ook de achteras nog uit elkaar gehaald, waarbij al snel het mechanische slagveld te zien was. De naafreductie en steekas zijn helaas overleden.

De precieze oorzaak van het vastlopen van de aandrijfas zul je helaas nooit weten omdat dit van meerdere factoren afhankelijk is.

Op zaterdagmorgen dus alles weer hersteld en ’s-middags rond de klok van half vier zijn we terug in Almkerk voor de demo. Omstreeks kwart voor vier zouden we de demo rijden, dit loopt echter uit tot ongeveer 6 uur voor we aan mogen koppelen aan de nieuwe Mission Impossible Too sleepwagen.

De demo wordt gebruikt om te kijken of de Mission Impossible Too in staat is om de trucks van de 9,5 ton Supersport tot stilstand te krijgen. Na een 3-tal auto’s haakt de Rockinghorse

aan. Helaas komt de RockingHorse na 45 meter weer abrupt tot stilstand. We schrikken en denken: “O, nee hè; niet weer”. Na enkele spannende minuten krijgen we te horen dat de noodstop van de sleepwagen geactiveerd is. PFFFFF, gelukkig is de Rockinghorse nog heel. Dit is wel even schrikken. In de vorige run blijkt de Iveco van Van Tuijl de sleepwagen zo ver door getrokken te hebben dat het remsysteem van de Mission Impossible too beschadigd is geraakt. Vermoedelijk is dit ontstaan doordat de eind-vlagger de Iveco te lang door liet trekken na de 100 meterlijn, waarna de Iveco bijna met zijn neus in de grondbarrière aan het einde van de baan terecht kwam. De sleepwagenbemanning van de Mission Impossible Too durft niet meer te rijden met deze schade en blaast de aftocht.

Gelukkig besluit de wedstrijdleiding dat we nog voor de Hyproslee van Basrijs mogen aanhaken. En krijgen we nog een paar schitterende runs te zien. Tevens neemt onze welbekende commentator Arco plaats op de bok van de Scania van Van Walsem. Eens kijken of hij net zo goed kan rijden, “as da tie kan proate!”.

Ook rijden gaat hem niet onverdienstelijk af. Dit kan hij niet ontkennen zoals blijkt uit het rijkelijk bedienen van de luchthoorn en de onmiskenbare glimlach op zijn gezicht, zo te zien dus met heel veel plezier! Overigens hebben we dit moment ook digitaal vastgelegd, voor het geval hij dit in alle toonaarden zal ontkennen!! [;-p]

Arco bedankt weer voor het commentaar en de broodnodige informatie tijdens de wedstrijden.

Volgend jaar weer nemen wij aan??

Rockinghorse neemt op gepaste wijze revanche op de rampzalige vrijdagavond met de voorbenen fier en hoog in de lucht. Na het hele lange wachten op de zaterdagmiddag, zeer zeker de moeite waard om nog te blijven kijken.

Op de 22e september zal de Rockinghorse weer in actie komen tijdens een demo in Rijsbergen.

Het verslag van truckpulling.nl vindt u hier.

0 Likes
717 Views

You may also like

Na de seizoensafsluiting van het kampioenschap VTN-truckpulling volgen vaak nog een aantal demowedstrijden. Het staat ieder team vrij om hier wel of niet aan mee te doen. Demowedstrijden zijn vaak wel de momenten om iets uit te proberen met de balans of de afstelling van de auto’s. Op zaterdagavond was er een demowedstrijd in Best. […]
Read More
Eindelijk, we zijn weer aan het truckpullen !!!! Nadat we het vorige seizoen getergd werden door technische tegenslagen keken we allemaal uit naar deze wedstrijd. Hier kon de truck zich weer bewijzen en laten zien waar zij toe in staat is. Ondanks dat het droog was deze avond, regende het toch. Turbo’s wel te verstaan, […]
Read More
Op zaterdagmiddag trokken wij met ons span weer richting Oss om ons om 18 uur te melden voor de aanvang van de 9.5 tons supersport klasse. Omstreeks dit tijdstip was er nog nauwelijks publiek te bespeuren maar gaandeweg de avond bleek dit toch een veelbezocht evenement te zijn waar vooral veel brabantse gezelligheid te vinden […]
Read More